Tryb i organizacja przyjmowania oraz rozpatrywania skarg i wniosków dotyczących działalności Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku
Podstawa prawna
Tryb i organizację przyjmowania oraz rozpatrywania skarg i wniosków dotyczących działalności Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku określają:
- art. 29 § 1 ustawy z dnia 25 lipca 2002 r. – Prawo o ustroju sądów administracyjnych (tekst jedn. Dz. U. z 2024 r., poz. 1267) w zw. z art. 41a – art. 41e ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (tekst jedn. Dz. U. z 2024 r., poz. 334 ze zm.);
- § 5 ust. 1 pkt. 3 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 5 sierpnia 2015 r. - Regulamin wewnętrznego urzędowania wojewódzkich sądów administracyjnych (tekst jedn. Dz. U. z 2024 r., poz. 779);
- rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 9 maja 2012 r. w sprawie skarg i wniosków dotyczących działalności sądów powszechnych (Dz. U. z 2012 r., poz. 524);
- zarządzenie Nr 4/2023 Prezesa Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 14 lutego 2023 r. w sprawie organizacji przyjmowania skarg i wniosków składanych w formie ustnej dotyczących działalności Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku.
Zasada niezawisłości
Zgodnie z art. 29 § 1 ustawy z dnia 25 lipca 2002 r. – Prawo o ustroju sądów administracyjnych (tekst jedn. Dz. U. z 2024 r., poz. 1267) w zw. z art. 41a § 2 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (tekst jedn. Dz. U. z 2024 r., poz. 334 ze zm.) skargi, w zakresie dotyczącym działalności sądów, w dziedzinie, w której sędziowie i asesorzy sądowi są niezawiśli, nie podlegają rozpatrzeniu.
Kompetencje Prezesa Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku
Prezes Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku jest organem właściwym do rozpatrywania skarg i wniosków dotyczących działalności Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku jako organ sprawujący nad nim bezpośredni nadzór.
Kompetencje Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego
Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego jest organem właściwym do rozpatrywania skarg i wniosków dotyczących działalności:
- Naczelnego Sądu Administracyjnego,
- prezesów wojewódzkich sądów administracyjnych.
Wnoszenie skarg i wniosków - zasady ogólne
Skargi i wnioski dotyczące działalności Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku mogą być wnoszone na piśmie, w tym również za pomocą środków komunikacji elektronicznej, a także w formie ustnej do protokołu, w którym zamieszcza się datę wniesienia skargi lub wniosku, imię, nazwisko (nazwę) i adres skarżącego lub wnioskodawcy, zwięzłą treść skargi lub wniosku oraz, w razie potrzeby, sygnaturę akt sprawy, której dotyczy skarga lub wniosek.
Skargi składane ustnie do protokołu przyjmują pracownicy Wydziału Informacji Sądowej Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku.
Protokół jest podpisywany przez skarżącego lub wnioskodawcę oraz pracownika przyjmującego skargę lub wniosek.
Na żądanie skarżącego lub wnioskodawcy pracownik przyjmujący skargę lub wniosek potwierdza ich przyjęcie poprzez wydanie kopii protokołu.
Informacja w sprawie składania skarg i wniosków w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Gdańsku:
Skargi i wnioski winny być kierowane pisemnie do Prezesa Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku na adres:
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku - Wydział Informacji Sądowej
Aleja Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk
Skargi i wnioski można również składać bezpośrednio w Biurze Podawczym Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku.
Skargi i wnioski mogą być również składane:
- za pośrednictwem Elektronicznej Skrzynki Podawczej WSA w Gdańsku albo
- pocztą elektroniczną (e-mail) na adres: informacja@gdansk.wsa.gov.pl
Skargi i wnioski przyjmowane są na piśmie, w tym za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Skargi i wnioski mogą być nadto składane w formie ustnej do protokołu w godzinach urzędowania sądu (po wcześniejszym ustaleniu terminu w Wydziale Informacji Sądowej WSA w Gdańsku pod nr tel. 58 52 44 400 lub 58 52 44 402). Szczegóły w tym zakresie określa zarządzenie Nr 4/2023 Prezesa Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 14 lutego 2023 r. w sprawie organizacji przyjmowania skarg i wniosków składanych w formie ustnej dotyczących działalności Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach, po uprzednim złożeniu i rozpatrzeniu skargi lub wniosku na piśmie, skarżący albo wnioskodawca może umówić się na rozmowę z zachowaniem następujących zasad.
Interesanci przyjmowani są przez Prezesa Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku w godzinach przyjmowania interesantów podanych na tablicy ogłoszeń i w Biuletynie Informacji Publicznej WSA w Gdańsku (po uprzednim wskazaniu przedmiotu spotkania i ustaleniu terminu spotkania w Sekretariacie Prezesa Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku pod nr. tel. 58 52 44 370 lub po przekazaniu informacji w powyższym zakresie na adres poczty elektronicznej: wsa@gdansk.wsa.gov.pl).
Decyzja w zakresie organizacji spotkania i jego zasad należy wyłącznie do Prezesa Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku. Rozmowa z Prezesem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku nie stanowi skargi lub wniosku składanego ustnie do protokołu.
Dodatkowe informacje
Zarządzenie Nr 4/2023 Prezesa Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 14 lutego 2023 r. w sprawie organizacji przyjmowania skarg i wniosków składanych w formie ustnej dotyczących działalności Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku
Na podstawie art. 253 § 1 i 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2185) oraz § 5, 6 i 7 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. z 2022 r. Nr 5, poz. 46) ustalam następującą organizację przyjmowania skarg i wniosków składanych w formie ustnej.
§ 1
- Ustne skargi i wnioski składa się Przewodniczącemu Wydziału Informacji Sądowej Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku lub Kierownikowi Sekretariatu Wydziału Informacji Sądowej w godzinach urzędowania Sądu, po uprzednim uzgodnieniu telefonicznym.
- Protokół z przyjęcia skargi lub wniosku sporządza się na wniosek osoby zgłaszającej, w obecności Przewodniczącego Wydziału Informacji Sądowej lub osoby jego zastępującej. Protokół sporządzany jest przez pracownika Wydziału Informacji Sądowej, w formie zwięzłego opisu treści sprawy.
- Projekt odpowiedzi na skargę lub wniosek przygotowuje Przewodniczący Wydziału Informacji Sądowej i przedkłada go w terminie 14 dni Prezesowi Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku do podjęcia dalszych czynności.
- W przypadku udzielenia odpowiedzi uznanej przez osobę zgłaszającą za niezadowalającą lub w przypadku braku odpowiedzi Sądu na skargę lub wniosek w terminie 30 dni, Prezes lub Wiceprezes Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego przyjmuje wnoszącego skargę lub wniosek w godzinach przyjmowania interesantów podanych na tablicy ogłoszeń i w Biuletynie Informacji Publicznej WSA w Gdańsku, po uprzednim uzgodnieniu telefonicznym. Punkt 2 stosuje się odpowiednio.
- Wzory formularza protokołu przyjęcia skargi ustnej oraz poświadczenia przyjęcia skargi ustnej stanowią załącznik zarządzenia.
§ 2
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
INFORMACJA DOTYCZĄCA TRYBU PRZYJMOWANIA ORAZ ROZPATRYWANIA PETYCJI
W świetle art. 2 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (tekst jedn. Dz. U. z 2018 r., poz. 870) petycje składa się do organu władzy publicznej, a także do organizacji lub instytucji społecznej w związku z wykonywanymi przez nią zadaniami zleconymi z zakresu administracji publicznej (ust. 1).
Petycję może złożyć osoba fizyczna, osoba prawna, jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną lub grupa tych podmiotów.
Przedmiotem petycji może być żądanie, w szczególności, zmiany przepisów prawa, podjęcia rozstrzygnięcia lub innego działania w sprawie dotyczącej podmiotu wnoszącego petycję, życia zbiorowego lub wartości wymagających szczególnej ochrony w imię dobra wspólnego, mieszczących się w zakresie zadań i kompetencji adresata petycji (ust. 3).
Petycję składa się w formie pisemnej albo za pomocą środków komunikacji elektronicznej:
- w Biurze Podawczym Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku
- za pośrednictwem poczty na adres: Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk
- pocztą elektroniczną na adres: informacja@gdansk.wsa.gov.pl
- za pośrednictwem Elektronicznej Skrzynki Podawczej WSA w Gdańsku: /wsagd/SkrytkaESP lub /wsagd/skrytka
Link do Elektronicznej Skrzynki Podawczej WSA Gdańsk
Zgodnie z art. 8 ustawy o petycjach na stronie internetowej Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku zamieszczane są informacje zawierające odwzorowanie cyfrowe (skan) petycji, datę jej złożenia oraz - w przypadku wyrażenia zgody - imię i nazwisko albo nazwę podmiotu wnoszącego petycję lub podmiotu, w interesie którego petycja jest składana.
Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy o petycjach zawiadomienie o sposobie załatwienia petycji wraz z uzasadnieniem przesyła się jej autorowi w formie pisemnej albo za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Sposób załatwienia petycji nie może być przedmiotem skargi (art. 13 ust. 2 ww. ustawy).
Petycje rozpatrywane w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Gdańsku:
- petycje jednostkowe
- petycje wielokrotne (art. 11 ust. 1 – 4 ww. ustawy).